HDP Grup Başkan Vekili İdris Baluken, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında eğitim gören işitme engelli çocukların karşılaştığı sorunların araştırılması için Meclis Başkanlığı'na Araştırma Önergesi verdi.

Baluken önergenin gerekçesinde, işitme engelli çocukların eğitim gördükleri okulların ve dersliklerin fiziksel koşullarının incelenmesi gerektiğine işaret etti. Türkiye'de işitme engeli bulunan çocukların eğitimlerinin sorumluluğu ve düzenlenmesinin Milli Eğitim Bakanlığı'nda olduğunu hatırlatan Baluken, kaynaştırma okullarının normal öğrenciler için sıkıntı yaratmazken işitme engelli öğrenciler için dezavantaj yarattığına dikkat çekti. Baluken, "Bu durumda olan kaynaştırma eğitimine tabii işitme kayıplı öğrenciler normal işitenlere göre dezavantajlı durumdadırlar. Bu öğrencilerin kelime öğrenme hızı normal işitenlere göre daha yavaştır ve bu nedenle kelime hazinesi daha yavaş artar. Normal işiten çocuklarla aradaki fark, yaş ilerledikçe daha belirginleşir. Bu öğrenciler de soyut anlam ifade eden kelimeler daha zor öğrenilir ve günlük konuşma içinde daha az kullanılır. Dilin kurallarını öğrenmeleri daha zor ve yavaş olur" ifadelerini kullandı.

Baluken, işitme engelli öğrencilerin karşılaştığı dezavantajlı durumun telafi edilmesi için "FM sistemlerinin" mevcut olduğunu belirterek şunları kaydetti; "Bu sistemler sayesinde öğretmenin taşıdığı bir mikrofon yoluyla sınıf ortamındaki gürültü baskılanmakta ve öğretmenin sesi öğrenciye daha yüksek frekansta iletilmektedir. Böylece engelli çocuk öğretmenini daha net duymakta ve anlatılanları daha iyi anlamaktadır. Fakat bu sistemlerin uygulanabilir olması için sınıfın fiziksel yapısının uygun olması ve öğretmenlerin FM cihazlarının uygulanması hususunda bilgi sahibi olmaları gerekmektedir."

12.05.2014