Olası seçim ve sandık hileleri üç temel süreci kapsar. Bunlar; oylama öncesinde yapılan hileler, oylama süresince yapılan hileler, oylama sonrası yapılan hileler şeklinde sıralanabilir. Oylama öncesi yapılan hilelerle ilgili özellikle seçmen kütüklerinin güncellenmesi döneminde gerekli uyarılar tüm il ve ilçe örgütlerimize yapılmıştı.
Seçim sabahı ve oylama süresince yapılabilecek hileler ve alınacak önlemler
Kapat-
1
Seçim sabahı kritik bölgelerdeki sandık kurulu başkanları, partimiz seçmenlerine zarfların ve/veya oy pusulalarının tamamını ya da bir bölümünü sandık kurulunun mührü ile mühürlemeden verebilir.
Bunu engellemek için; öncelikle Sandık Kurulu Üyelerimiz saat 07:00 den önce kesinlikle görev yerinde olmalı ve torbanın açılmasına ve pusula ve zarfların mühürlenmesine bizzat tanıklık yapmalıdır. Sandık Kurulu Üyelerimizin olmadığı yerlerde bu görevi müşahitlerimiz yapmalıdır. -
2
Sandık Kurulu üyelerimizin olmadığı yerlerde seçim sabahında; sınıfı düzenliyoruz diye müşahitlerimiz içeri almayabilir.
Müşahidimiz kesinlikle bunu kabul etmemeli ve saat 07:00 den önce sınıfta hazır bulunmalıdır. Aksi durumu hukuk komisyonlarımıza hemen iletmeli ve şikayet edilmelidir. -
3
Okuma yazma bilmeyenlere, yaşlılara “EVET” ya da “TERCİH” mühürü basılı oy pusulası verilebilir.
Bu konuda seçmenin bilgilendirilmesi ve oy verme sürecinde müşahitlerimizin seçmenlere oy pusulaları verilirken dikkatle izlemesi gerekmektedir. -
4
Seçmene oy pusulası ya da zarf verilirken bilinçli olarak gizlice zarfa ya da oy pusulasına belli işaretler ya da zarfın içine bir şeyler (kağıt parçalar vb) konmuş olabilir.
Bu hilenin amacı partimizin oylarını geçersiz kılmak olacaktır. Bu konuda yapılabilecek şey; seçmenin bilgilendirilmesi ve oy verme sürecinde müşahitlerimizin oy pusulaları seçmenlere verilirken dikkatle izlemesidir. Zarf, oy kabinine girilmeden kontrol edilmeli, içinden belirlenen şekilde işaretler veya malzemeler çıkması durumunda sandık kurulu başkanına bilgi verilerek kabine girmeden önce yenisi ile değiştirilmelidir. -
5
Kolluk kuvvetleri birden fazla sandıkta oy kullanabilir.
Hem görevli olduğu sandıkta hem de adının sandık seçmen listesinde bulunduğu sandıkta oy kullanabilirler, ayrıca tanıdık sandık kurulu başkanlarının görevli olduğu sandıklarda da oy kullanabilirler. Bunun için sandık kurulu üyelerimiz ve müşahitlerimiz; kolluk kuvvetlerinin ÖRNEK 142 belgesi ile oy kullanıp kullanmadıklarına, ÖRNEK 142’nin sandık kurulu başkanlarınca alınıp alınmadığına, oy kullanan kolluk kuvvetinin sandık seçmen listesini oy kullandığına dair imzalayıp imzalamadığına dikkat etmelidirler. Ayrıca o kolluk kuvvetinin kimlik bilgilerini ilçelerde kurulacak kriz masalarına iletmeli ve kriz masalarında bu konu özel olarak takip edilmelidir. -
6
Ölüler, oy kullanamayacak durumda olanlar tespit edilebilir ve bunların yerine yabancılara, başkalarına oy kullandırılabilir.
Özellikle kimlik tespitinde seçmenin oy kullanan kişi olup olmadığına dikkat etmek gerekmektedir. -
7
Özellikle sandık kurulu üyelerimizin olmadığı yerlerde Sandık Kurulu Başkanları veya üyeleri engelliler ve okuma yazma bilmeyenler ile birlikte kapalı oy verme yerine girip onlar yerine oy kullanabilirler.
135 Sayılı Genelge’nin ilgili maddesinde hiçbir koşulda sandık kurulu başkanının kapalı oy verme yerine giremeyeceği belirtilmektedir. Bu konuda dikkatli olunmalıdır. -
8
Yine sandık kurulu üyelerimizin olmadığı yerlerde Sandık Kurulu Başkanı ya da üyeleri; yaşlılar, okuma yazma bilmeyenler, engelliler başta olmak üzere seçmeni hangi partiye oy vereceği noktasında yönlendirebilirler.
Eşitlik ilkesine aykırı bu durumun seçim mevzuatına aykırı olduğu tüm sandık görevlilerimizce bilinmesi gerekir. -
9
Özellikle sandık kurulu üyelerimizin olmadığı yerlerde partimizin müşahitleri sandık çevresinden uzaklaştırılmak istenebilir. Sandık başında kalabalık ve kaos oluşturulabilir. Böylelikle partimizin görevlileri provoke edilerek sandık çevresinden ve sandık alanından uzaklaştırılabilir.
Bu noktada sandık görevlilerinin yasal mevzuata hâkim olması ve provokasyonlara gelmemesi oldukça önemlidir. -
10
Sandık Kurulu Başkanları partimizin müşahitlerinin şikayetlerini işleme almayabilir, kabul etmeyebilir hatta düşmanca bir tavır gösterebilir.
Böyle yaparak müşahidimizi sandık çevresinden ve alanından uzaklaştıracak zemini oluşturmayı amaçlayabilir. Dolayısıyla sandık kurulu üyelerimizin ve müşahitlerimizin yasal mevzuata hakim olması ve böylesi durumlarda derhal seçim kurullarına itiraz etmeleri gerekmektedir. -
11
Kolluk kuvvetleri sandık başkanının isteğiyle sandık alanında ve sandık çevresinde sürekli olarak bulunabilir, seçmen üzerinde baskı ve şiddet uygulayabilir, kapılarda kimlik kontrolü yapmaya kalkabilirler.
Bu noktada da yapılacak şey yasal mevzuata hakim olmak, parti yöneticilerinin sürekli olarak sahada olması ve olası çözülemeyen durumlarda il ve ilçe seçim kurullarına itiraz edilmesidir. Kolluk güçleri sadece bir olay anında sandık çevresine (sınıfa) gelebilir ve sorun çözüldüğünde hemen gitmek zorundadır. -
12
Partimizin güçlü olduğu bölgelerde sandıklara gizlice boş zarflar atılabilir.
Sandık kurulu üyelerimiz ve müşahitlerimiz bu konuda dikkatli olmalıdırlar. -
13
Açıktan oy kullandırılabilir.
Yasaya aykırı bu işleme kesinlikle izin verilmemeli ve hemen şikayet edilmelidir. -
14
Özellikle sandık kurulu üyelerimizin olmadığı yerlerde Sandık Kurulu Başkanları oy kullanmayan seçmen yerine oy kullanabilir.
Bunun için özellikle sandık kurulu üyelerimizin olmadığı yerlerde müşahitlerimizin seçim sabahından akşama kadar sandık başında kalmaları sağlanmalıdır.
Oylama sonrası yapılabilecek hileler ve alınabilecek önlemler
Kapat-
1
Sayım döküme geçileceği ifade edilerek müşahitler sandık çevrelerinden uzaklaştırılmak istenebilir.
Bunun için sandık başında önceden belirledikleri kişilerle kavga dövüş çıkartmak suretiyle kalabalık ve kaos oluşturabilirler. Böylelikle müşahitlerin ve seçmenleri sandık çevresinden uzaklaştırabilirler. Müşahitler kesinlikle sandık çevresinden uzaklaştırılamazlar. -
2
“Bomba ihbarı var, yangın var” vs nedenlerle müşahitler sandık başından uzaklaştırılmaya çalışılabilir.
Sandıklar sabah müşahitlerin gözü önünde açılıp kapandığından ve şeffaf olduğundan bomba sandıkta olamaz. Dolayısıyla gerekirse sandık yeri değiştirilmesi önerilmeli ancak sandık başından kesinlikle ayrılma olmamalıdır. -
3
Partimizin güçlü olduğu bölgelerde geçerli zarflar geçersiz olarak belirlenebilir.
Seçmenin ve müşahidin hangi zarfların geçerli olup hangilerinin geçersiz olduğu konusunda tam olarak bilgilendirilmesi gerekmektedir. Bu konuda Merkezi Müşahit ve Bilgi İşlem Komisyonumuzca hazırlanıp dağıtılan El Kılavuzunda gerekli tüm bilgiler mevcuttur. -
4
Partimize “EVET” ya da “TERCİH” mühürü basılı oy pusulaları kasıtlı olarak geçersiz sayılabilir.
Benzer şekilde kendi partilerine “EVET” ya da “TERCİH” mühürü basılı olan ama geçersiz olan oy pusulaları geçerli sayılabilir. Seçmenin ve müşahidin hangi oy pusulalarının geçerli olup hangilerinin geçersiz olduğu konusunda tam olarak bilgilenmesi gerekmektedir. -
5
Sayım döküm aşamasında, zarfların ve oy pusulalarının değiştirilmesi ya da farklı amaçlarla elektrikler kesilebilir.
Sandık görevlilerimiz mutlaka yanlarında el feneri bulundurmalıdır. Böyle durumda ayrıca Seçim Kurulu Okul Sorumlusu hakkında şikayette bulunulmalıdır. Bununla ilgili bilgi de El Kılavuzunda belirtilmiştir. -
6
Sonuçlar tutanaklara geçirilirken partimizden eksiltme yapılarak kendi partilerinde aynı oranda artırma yapabilirler.
Özellikle HDP’nin oyları sandık sonuç tutanakları doldurulduğu sırada silinebilir, iktidar partisine ya da geçersiz oylara eklenebilir. Sandık kurulu üyelerimiz ve müşahitlerimiz oyların sandık sonuç tutanaklarına eksiksiz bir şekilde yazıldığını kontrol etmeli, sonuçların tutanağa hem rakamla hem de yazı ile yazılması gerektiğini unutmamalıdırlar. -
7
Kolluk kuvvetleri sayım anında hiçbir olay olmamasına rağmen sandık çevrelerinde, sandık başlarında bulunabilir ve sürece müdahale edebilir.
Kolluk kuvvetleri sadece oylamayı engelleyecek bir sorun ya da olay olduğunda olaya müdahale etmek amacıyla sandık çevresine gelebilir. Bu konuda sandık görevlilerinin yasal mevzuata hakim olması ve bu temelde müdahalede bulunması gerekirse sandık kurullarına yazılı şikayette bulunması gerekmektedir. - 8
Sayım döküm aşamasında HDP’nin baraj altında kaldığı ya da çok yüksek oy aldığı gibi dedikodular yayılarak sandık görevlilerinin görev yerlerini ıslak imzalı sandık sonuç tutanaklarını almadan terk etmeleri sağlanabilir.
Hem sandık kurulu üyelerimiz hem de müşahitlerimiz mutlaka sandık sonuç tutanaklarını almalıdır. -
9
Özellikle sandık kurulu üyelerimizin olmadığı yerlerde müşahitlerimize “Tutanağın resmini çek, aslını vermiyoruz” denebilir.
Müşahitlerimiz kesinlikle bunu kabul etmemeli, önce tutanağı almalı, kendi tutanağının resmini çekmelidir. -
10
Tutanaklar kurşun kalemlerle doldurularak daha sonra üzerinde tahrifat yapılabilir.
Bu şekilde düzenlenmiş tutanaklar hemen şikayet edilmeli ve yerinde düzelttirilmelidir. -
11
Müşahit ve okul sorumlularımıza mühürsüz ya da ıslak imzasız sandık sonuç tutanağı verilebilir, ya da sandık sonuç tutanağı yok diye fotokopi önerilebilir.
Müşahitlerimiz ıslak imzalı ve mühürlü sandık sonuç tutanaklarını almadan sandık çevresini terk etmemelidir. Sandık kurulu başkanı isteyen tüm müşahitlere ıslak imzalı ve mühürlü sandık sonuç tutanağı vermek zorundadır. - 12
Tutanaklarda kaydırma ve toplama hataları yapılabilir.
Sandık sonuç tutanaklarının usule uygun doldurulması istenmeli ve mutlaka bilgiler kontrol edilmelidir. Partimizin aldığı oyun, partimizin adının karşısına yazılmış olmasına özellikle bakılmalıdır. - 13
Önceden hazırlanan torbalar gerçek torbalar ile değiştirilebilir.
Bu hile torbaların taşınması sırasında yapılabilir. Ya da ilçe seçim kurullarında yapılabilir. Torbaları ilçelere taşıyacak araçlar mutlaka önceden kontrol edilmeli, araçların hiçbir yere uğramadan doğrudan seçim kurullarına gittiğinden emin olunmalı, bu amaçla araçlar takip edilmelidir. İlçe seçim kurullarında torbaların konulduğu yerlerde de müşahit ve partililer görevlendirilmelidir. BU SEÇİMDE İLÇE SEÇİM KURULLARI İÇİN ÖZEL MÜŞAHİT GÖREVLENDİRİLMELİ VE BU GÖREVLİLERİN KULLANACAĞI MÜŞAHİT KARTININ GÖREVLİ OLDUĞU ALAN BÖLÜMÜNE …………..İLÇE SEÇİM KURULU yazılmalı, SANDIK NO bölümüne SEÇİM KURULU MÜŞAHİTİ yazılmalıdır. Bu müşahitler seçim günü saat 17:00 de ilçe seçim kurullarında hazır bulunmalıdırlar. - 14
Sandıklar plakasız araçlarla taşınmaya kalkışılabilir. Özellikle Başbakan Davutoğlu’nun sözünü ettiği beyaz Toroslar kullanılabilir.
Kesinlikle böyle bir şeye müsaade edilmemeli, hukuk komisyonumuz ve alandaki avukatlarımıza hemen bilgi verilmelidir. - 15
İlçe seçim kurullarında sandık sonuç tutanaklarının SEÇSİS sistemine anlık izlenmesine izin verilmeyebilir.
Bu durum seçimin açıklık ilkesine aykırıdır. İl ve ilçelerde seçim kurullarında görevli temsilcilerimizin, adaylarımızın, ilçe eş başkanlarımızın ve seçim kurulu müşahitlerimizin bu süreci yakinen takip etmelerinin yasal hakları olduğunu belirtmeleri ve bu ortam sağlanmadan veri girişine izin vermemeleri gerekmektedir. - 16
İtiraz edilmeyen sandıkların tamamına SEÇSİS üzerinden müdahale edilebilir.
Buna karşılık illerde kesin sonuçlar ilan edilinceye kadar SEÇSİS sisteminden tüm sandıklar izlenmeli ve en ufak bir şüphe sezilirse ilçe seçim kurullarına yasal itiraz süresi için son tarih ve saat olan 3 Kasım 2015 Salı saat 15:00’a kadar tüm sandıklar için ilçe seçim kurullarına bir itiraz başvurusu mutlaka yapılmalıdır. - 17
Özellikle güçlü olduğumuz yerlerde saat 17:00’den hemen sonra, müşahitlerimizin dikkatlerini dağıtarak ıslak imzalı ve mühürlü tutanakları almalarını engellemek için havai fişekler patlatılabilir, mahalle aralarında davul zurna çalınabilir.
Partimizin böyle bir etkinliği asla ve asla olmayacaktır.
Bu konularda gerekli tüm bilgiler Merkezi Müşahit ve Bilgi İşlem Komisyonumuz tarafından hazırlanarak dağıtılan Müşahit El Kılavuzu'nda mevcuttur. (İndirmek için tıklayınız: WORD PDF)
Merkezi Müşahit ve Bilgi İşlem Komisyonumuzca hazırlanan Müşahit El Kılavuzu'nda bu konudaki yasal mevzuatın tümü mevcuttur. (İndirmek için tıklayınız: WORD PDF) Kılavuzun tüm müşahitlerimize ulaştırılması ve müşahitlerimiz tarafından okunması ve seçim günü ellerinde bulundurmaları, yukarıda belirtilen birçok konuya çözüm olacaktır.