HDP Van Milletvekili Özdal Üçer, atanamayan öğretmenlerin sorunlarına ilişkin Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı tarafından yanıtlaması istemiyle soru önergesi verildi.

Üçer'in önergesinin gerekçesi şu şekilde:

"AKP İktidarının devleti (halka hizmet anlayışından kopararak) kar amaçlı işletme biçiminde tanımlaması ve politikalarını bu anlayış çerçevesinde devreye sokması, devletin sosyal yanını ortadan kaldıran bir niteliğe bürünmüştür. Bütün icracı bakanlıklarda uygulamaya konulan bu yapı, eğitim sisteminde de yoğun bir biçimde ivme kazanmış vaziyettedir. Siyasal Literatürde ‘‘eğitim ekonomisi’’ adı ile anılan söz konusu politika ile okullar ticarethaneye dönüştürülmüş, öğretmen görevlendirmeleri; eğitimin niteliğini arttırmak yerine bu işi en ucuz maliyetle halletmek üzerine kurulmuştur. Bu anlayış doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığının ücretli öğretmen yöntemi ile görevlendirme yapması, bir yandan (ucuz işgücü temini yoluyla) emek sömürüsünün ulaştığı boyutu gözler önüne sermekte; diğer yandan kadrolu öğretmen atamasının sınırlı sayıda tutulmasının bahanesi olan kadro doluluğu iddialarını çürütmektedir. Üstelik ücretli öğretmenlerin önemli bir kısmı ya görev yaptığı branşla ilgisi olmayan fakülte ve yüksek okullardan mezundur ya da yeterli formasyona sahip değildir. Bu ise eğitim seviyesindeki düşüklüğün en önemli sebeplerinden biridir.

Özellikle temel bilimlerdeki durum içler acısıdır. 2014 yılı YGS sonuçlarına baktığımızda; temel matematik alanında Türkiye ortalaması 40 soruda 6,1; fen bilimlerinde ise 3,5’dir. Bu olumsuz duruma rağmen iktidar, yaptığı yanlışta hala diretmekte, eğitimin geri döndürülemez şekilde gerilemesine hizmet etmektedir. Söz gelimi; Kimya Öğretmeni alımları yıllardır çok az bir seviyededir. Son beş yılda 210.000 öğretmen atamasında sadece 1.310 Kimya Öğretmeni alınmıştır. Bu ise % 0,6 gibi çok düşük bir orana karşılık gelmektedir. Yine bu yıl atama bekleyen Fen ve Teknoloji Öğretmeni sayısı 16.484’dır. Bu tablo fizik ve matematik alanlarında da farklı değildir. Oysa Milli Eğitim Bakanlığı temel bilim alanlarında ücretli öğretmen görevlendirmesi yöntemini benimseyerek eğitimdeki kalitenin düşüklüğüne yine bizzat kendisi neden olmaktadır."

Önergede şu sorulara yer verildi:

"Eğitim seviyesindeki düşüklük nedeniyle oluşan açığın bir an önce kapatılması amacıyla; Öğretmen atamalarında sınav sisteminin kaldırılarak Eğitim Fakültelerinden mezun olan kişilerin ivediyle kadroya atanmaları konusunda Bakanlığınız ya da Hükümetçe bir çalışma yapılmakta mıdır? Yapılmıyorsa; böyle bir yola gidilmemesi hangi mantıkla açıklanabilir?
2014 YGS’sinde temel bilimlerde oluşan çok düşük seviyelerdeki ortalamalar hakkında ne düşünmekte misiniz? Şahsınız ve Bakanlığınızın bürokratları konu ile ilgili gerekli özeleştiriyi yapmış mıdır?
Konunun uzmanlarına göre Ücretli Öğretmenlik Sistemi’nin yetersizliği ve başarısızlığı derinleştirici yanı sabit olduğu üzere; bu sistemin, durumun düzeltilmesine çare olabileceği yanılgısında hala neden diretilmektedir?
(Sırf ekonomik açıdan daha karlı diye) Öğretmeni olmayan okulun kadrosunu dolu göstererek bu yerlerin ücretli öğretmenlerle idare edilmeye çalışılmasının, bu toplumun eğitimine ve geleceğine vurulan en büyük darbe olacağı gerçeği karşısında ne düşünmektesiniz? Kurumunuzun ita amiri sıfatıyla şahsınızın sorumluluğu ne düzeydedir?
2014 yılı içerisinde öğretmen atamaları ne zaman gerçekleşecektir ve toplam sayı ne kadardır? Her bir branştan kaç öğretmen atanacaktır? Sayıyı yeterli görmekte misiniz?
Atanacak öğretmen sayısı kim tarafından ve nasıl belirlenmektedir? Kadro kısıntısı emri kim tarafından verilmektedir? Maliye Bakanlığı’nın konu ile ilgili işlevi nedir?
Toplumun geleceği açısından atanacak öğretmen sayısı (ve de dolayısıyla eğitim sevisinin yükselmesi durumu) üzerinde pazarlık yapılabilecek bir konu mudur?
2014 yılı itibariyle okullardan gelmiş olan boş kadro miktarı toplamda ne kadardır? Ayrıca bu sayıyı her bir İli, ilçeyi ve köyü belirtecek şekilde her bir branş için sıralayınız?
Okullar tarafından talep edilen sayının atama yapılacak sayıdan fazla olması durumunda; öğretmenlerin hangi okullara atamalarının yapılacağı nasıl ve kim tarafından belirlenmektedir? Bu konuda nasıl bir kriter uygulanmaktadır?
Özellikle Temel Bilimlerle ilgili branşlarda çok sınırlı sayıda öğretmen ataması yapılması bir hükümet politikası mıdır?"

27.08.2014